Sukukokous Rautavaara 2008

Kesällä 2008 kokoonnuimme erämaisemissa Rautavaaran Metsäkartanolla

Tuovisten sukuseura ry:n varsinainen sukukokous pidettiin Rautavaaran Metsäkartanolla sunnuntaina 13. heinäkuuta. Kokouksen lisäksi viikonloppuna oli mahdollisuus pidempäänkin yhdessä oloon Metsäkartanon jylhissä tiloissa ja upeissa maisemissa. Pieni joukko saapui paikalle jo lauantaina ja illan aikana. Erähotelli Justeerin seurustelutiloissa
tutkittiin tarkkaan sukututkijoiden työn tuloksia. Sunnuntaiaamuksi järjestetty tilaisuus kokeilla jousiammuntaa kiinnosti kymmenkuntaa osallistujaa.

Suurin osa sukuseuralaisista saapui vasta kahville, jonka jälkeen noin klo 12 alkoi varsinainen sukukokous, kun ensin saliin oli kannettu lisää tuoleja. Osallistujia oli ilahduttavan runsas määrä, reilusti enemmän kuin ilmoittautuneita.

Ennen varsinaista sukukokousta Rautavaaran kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja Liisa Korkalainen, itsekin Tuovisten sukua, toi kokousväelle Rautavaaran kunnan tervehdyksen kertoen puheessaaan Rautavaaran Tuovisista, kunnasta ja Metsäkartanosta ja päättäen esityksensä runoon Savonmaasta.

Varsinaisessa sukukokouksessa vuoden 2009 toimintasuunnitelmasta keskusteltiin vilkkaasti. Sukuseuran puheenjohtajan esityksestä hallitukselle annettiin tehtäväksi valmistella sääntömuutosesitys, jonka mukaan varsinaista sukukokousta ei enää tarvitsisi pitää joka vuosi vaan 1-3 vuoden välein. Vuonna 2009 varsinainen sukukokous pidetään
Iisalmessa heinäkuussa. Tarkempi paikka ja aika jäi hallituksen päätettäväksi.

Sukututkimus ja sukukirjan aikaansaanti koetaan sukuseurassa erittäin tärkeäksi. Henkilötietoja on kerättynä noin 7000 nimeä, mutta kirjaa varten tarvitaan lisää kertomuksia ja kuvia joka sukuhaarasta ja tässä toivotaan jäsenten aktiivisuutta. Siis Vehmasjärven Tuoviset, Maaningan Tuoviset, Varpaisjärven Petäjälahden Tuoviset, Varpaisjärven Itäkosken Tuoviset, Palosenmäen Tuoviset ja kaikki muut, juttuja ja kuvia ukista ja mummosta Valto Puustiselle Iisalmeen pikimmiten. Sukukirjan julkaisua
valmistelemaan perustettiin kirjatoimikunta, joka tekee selvityksen julkaisuvaihtoehtojen kustannuksista, tekijänoikeuksista, aineistosta sekä tietojen julkaisun eroista kirjana ja netissä. Kirjatoimikunnan puheenjohtajaksi valittiin Valto Puustinen Iisalmesta sekä jäseniksi Eero Tuovinen Sonkajärveltä, Kaarina Ruotsalainen Iisalmesta ja Anja Lindholm-Ventola Laitilasta.

Hallituksen talousarvioesitys oli tehty 468,- € ylijäämäiseksi, jotta varoja kertyy tulevaa sukukirjan tekoa varten. Kokouksessa ylijäämä lisääntyi 372,- €:lla, kun Paavo Tuovinen ilmoitti Agrimedia Oy:n maksavan sukuseuran kotisivut edelleen seuraavat viisi vuotta.

Hallituksen erovuoroisista jäsenistä Pekka Tuovinen (Korpijärvi) valittiin uudelleen ja Urpo Tuovisen (Sodankylä) tilalle valittiin Hillevi Kärkkäinen Iisalmesta. Pitkän välimatkan takia Urpo Tuovinen ei ole pystynyt osallistumaan hallituksen kokouksiin, mutta pohjoisen Tuovisten innokas liittyminen sukuseuran jäseniksi lienee hänen aikaansaannostaan.

Ennen lounasta kokoonnuttiin ylvään hirsitalon portaille yhteiskuvan ottoa varten.

Yhteisen ruokailun ja jutustelun jälkeen monet jatkoivat sukutaulujen tutkimista ja oman nimen löydyttyä oli tutkittava, kuinka läheinen tai kaukainen sukulainen äskeinen juttukaveri olikaan.