Sukukokous Runni 2009

Sukukirja kiinnosti, kun Tuovis-suku kokoontui Iisalmen Runnilla 2009

Runnin kylpylän perinteikäs vanha puoli Wesipehtoori-sali oli pitopaikkana, kun 107 Tuovisten sukuista ja läheistä kokoontui sukutapaamiseen heinäkuisena sunnuntaina. Aluksi kyseltiin kuulumiset ja juotiin kahvit ja sitten seurasi ohjelmaosuus.

Pastori Markku Vihemäki kertoi Tuovisista kirkon piirissä ja herätysliikkeissä päättäen esityksensä vanhaan rukoukseen. Oopperalaulaja Jorma Falck esitti kaksi laulua Milja Harjula-Karttusen säestämänä ja Heinäahon näytelmäpiirin pienoisnäytelmän aiheena oli
ystävät.

Varsinaisessa sukukokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämien asioiden lisäksi sukuseuran sääntöjen muutos sekä sukukirjan julkaisu ja rahoitus. Kokouksessa päätetyn sääntömuutoksen mukaan sukuseuran varsinainen sukukokous pidetään joka kolmas vuosi vuodesta 2010 alkaen ja hallituksen toimikausi on kahden varsinaisen sukukokouksen välinen aika.

Tuovisten sukukirjan toimittaja Eero Tuovinen esitteli monipuolisesti tekeillä olevaa sukukirjaa, sen aineistoa, toimittamista, aikataulua ja kustannuksia. Noin 10500 nimeä, 2400 sukutaulua 12 eri sukuhaarasta, kuvia, karttoja, selostuksia ja tarinoita sisältävää kovakantista teosta painetaan 500 kpl. Päätettiin, että kirja tehdään ja julkaistaan ennen
kesän 2010 varsinaista sukukokousta. Muutokset kirjaan tuleviin sukutauluihin on tehtävä vuoden 2009 loppuun mennessä. Tarinoita ja kuvia kirjaan voi toimittaa vuoden 2010 maaliskuun loppuun asti. Hallitukselle myönnettiin valtuudet ottaa tarvittaessa laina kirjan
kustannuksiin, mutta kirjan ennakkomyynnin avulla pyritään selviytymään ilman lainaa. Kirjan ennakkotilaushinta on jäsenille 50,- € ja muille 55,- €. Ennakkotilaukset on maksettava vuoden 2009 loppuun mennessä. Kokouksen aikana kirjaa tilattiin jo 84 kpl.

Hallituksen erovuoroisista jäsenistä Eero Väänänen ja Anja Tuovinen valittiin uudelleen ja Kaarina Ruotsalaisen kieltäydyttyä jatkamasta hänen tilalleen valittiin Jorma Falck Helsingistä.

Kokouksen päätyttyä osallistujia odotti ravintola Mamsellisssa Herkullinen Pyhän Pitopöytä.
Ruokailun jälkeen oli vielä tilaisuus tarinointiin sekä sukutaulujen ja tulevan sukukirjan tarkempaan tutkimiseen.