Tuoviset koolla Sonkajärvellä 2021

Hyvät ystävät. Laulun sanoja mukaillen: ”Paista päivä, helli
helle, anna meille jokaiselle, lämpö sydämeen.” Näin toivotettiin ihmiset eri
puolilta Suomea tervetulleiksi sukutapaamiseen Sonkajärvelle. Sää suosi lauantain tapahtumia.

Tapaamisessa oli mukana 40 henkeä. Yhdessäolon iloa lisäsi sekin, kun nyt voitiin kokoontua koronan aiheuttamien rajoitusten helpotuttua. Aluksi nautimme kiireettömästi hyvää ruokaa hyvässä seurassa. Pöydissä oli kaikilla paljon kerrottavaa ja myös aikaa kuunnella.

Kiinnostus sukutietoon yhdistää osallistujia. Sukuseuranhallitus tilasi keväällä uutta tutkimusta ja kirjoitustyötä juvalaiselta sukututkijaAri Kolehmaiselta. Nettiyhteyden avulla Ari Kolehmainen esittäytyi ja kertoiasiasta. Tutkimus selvittää Tuovisen suvun alkuvaiheita ja yhdistää erisukuhaarat. Olli Tuovinen mainittiin yhteiseksi esi-isäksi vuosisatojen takaa. Vuonna 2010 julkaistu SUKUKIRJA TUOVINEN 2010 on loppuunmyyty. Tilatulla tutkimuksella sukutietous syvenee aikaisempiin aikoihin ja laajenee sukuhaaroihin, joista v. 2010 ei ollut tietoa.

Ohjelmakohdassa Tarinoita Tuovisista Mikko Korhonen Orimattilasta esittäytyi. Hän on Rautavaaralta maailmalle lähtenyt henkilö, joka toimi Ikean palveluksessa Venäjällä silloin, kun yritys kehittyi siellä voimakkaasti. Vireillä on näistä vuosista kertova kirja: ”Mikko Ihmemaassa”.

Merja Tuovinen kertoi Jarkko ja Merja Tuovisen maatilan aurinkosähköjärjestelmästä. Heidän varastorakennuksensa katolle on asennettu 116 paneelin järjestelmä, jonka ensimmäisen vuoden sähkön tuotto oli 32 730 kilowattituntia. Aurinkopaneelit ovat hyvä ratkaisu maatilan sähkökustannusten alentajana ja ilmastonmuutoksen torjujana.

Osallistujista osa vieraili katsomassa Tuovisten tilalle asennettua aurinkosähköjärjestelmää. Osa vieraili Pullomuseossa ja Kotiseututalossa Hilkka Eskelisen grafiikka- ja käsityönäyttelyssä.

Päivä jatkui iltaohjelmalla Pohjoismäen Kotaharjulla. Siellä oli iltaan sopivaa hyvää ruokaa, hyvää seuraa, upeat näköalat tornista, teltassa musiikkia ja yhteislaulua sekä ulkona leikkimielisiä kilpailuja.