Sukukokous Kuopio 2010

Sukukirja julkaistiin sukukokouksen yhteydessä Kuopiossa 2010

Tuovisten sukuseuran varsinaiseen sukukokoukseen kokoonnuttiin elokuun ensimmäisenä päivänä Kuopioon Hotelli Iso Valkeiseen. Liikkeellä oli n. 130 jännittynyttä Tuovisten sukuista sukukokousvierasta. Syy kihelmöivään ilmapiiriin oli tapahtuman yhteydessä julkistettava Tuovisten sukukirja.

Seuran puheenjohtaja Hillevi Kärkkäinen toimi sukukokoontumisen avaajana ja johdattelijana. Tilaisuuden hartaushetken piti rovasti Liisa Tuovinen. Oopperalaulaja Jorma Falck esitti kaksi laulua Milja Harjula-Karttusen säestämänä.

Varsinaisessa sukukokouksessa puhetta johti Pentti Tuovinen ja sihteerinä toimi Anja Tuovinen. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat ja keskusteltiin tulevasta toiminnasta. Hallituksesta olivat tällä kertaa kaikki jäsenet erovuoroisia, koska tuleva hallitus valittiin uusien seuran sääntöjen mukaisesti kolmeksi vuodeksi vuosille 2010-2013. Uuteen hallitukseen valituksi tulivat: Hillevi Kärkkäinen, Leo Tuovinen, Eero Tuovinen, Maila Rättyä, Jorma Falck, Pekka Tuovinen, Pentti Tuovinen ja Anja Lindholm-Ventola.

Tuovisten sukukirjan julkistamisosuudessa suururakan kirjan parissa tehneet Valto Puustinen ja Eero Tuovinen kertoilivat kirjan synty- ja tekovaiheista. Kirjaan on yhdistetty lukuisten sukututkijoiden vuosien työ eri sukuhaarojen tutkimisessa, kuten Anja ja Eila Heiskasen laaja aineisto Vehmasjärven sukuhaarasta. Monet ovat myös keränneet vanhoja
sukutarinoita Tuovisten asuinsijoista ja henkilöistä eri sukupolvien ajoilta. Kirjassa on n. 12 000 nimeä 2500 sukutaulussa. Eri sukuhaaroja kirjassa on tusinan verran. Lisäksi kirjaan on saatu kerättyä runsaasti kuvia, selostuksia ja karttoja. Tästä kaikesta materiaalista on
muokattu kaikkia tunnettuja Tuovisten sukuhaaroja koskeva yhteinen kirja. Sukukokouksen 2008 yhteydessä perustettuun kirjatoimikuntaan kuuluivat Valto Puustisen ja Eero Tuovisen lisäksi Kaariina Ruotsalainen ja Anja Lindholm-Ventola.

Valto Puustinen kutsuttiin kokouksessa Tuovisen sukuseuran ensimmäiseksi kunniajäseneksi.

Kokouksen päätyttyä oli Hotelli Iso Valkeisen ravintolaan järjestetty herkullinen ruokailu. Ruokailun jälkeen alkoi sukukirjan luovuttaminen niitä ennakkoon varanneille sekä kirjojen myynti. Kirjat tekivätkin hyvin kauppansa, yhteensä kirjoja myytiin paikan päällä n. 250. Kirjasta keskusteltiin vilkkaasti sekä etsittiin ja tarkastettiin omia sukulaisia. Kirja sai tuoreeltaan kiittäviä arvioita mielenkiintoisuudestaa ja selkeydestään.