Sukukokous 2019

Vuoden 2019 varsinainen sukukokous ja sukutapaaminen vietettiin 14.-15.6.2019 Sotkamossa Katinkullassa. Tapaamiseen osallstui 42 henkilöä. Kesäinen poutasää suosi tapaamista.

Perjantaina tutustuimme Sotkamo Silverin kaivokseen, jonka päätuote on hopea. Kaivoksen toiminnan meille esitteli ympäristö- ja turvallisuusasioidenkin vastuuhenkilö Arttu Korolainen. Iltapäivän aikana saimme hyvin käytännön läheisen esittelyn siitä, miten metalleja irrotetaan kivimateriaalista. Tekniiikka, kemia, talous, kuljetukset, sähköenergia, ympäristöasiat, yhteistoiminta alueen ihmisten ja yhteisöjen kanssa ovat asioita, jotka on
hoidettava. Bussimatkalla kaivokselle ja paluumatkalla Katinkultaan Sotkamon luonto ry:n puheenjohtaja kappalainen Antti Lankinen kertoi Sotkamo Silverin perustamisvaiheista ja lisäksi myös Sotkamon Talvivaaran vaiheista ja Suomen kaivosasioista laajemminkin.

Lauantain pidettiin varsinainen sukukokous, jonka aloitti kokouslounas. Ruokailun aikana hanuristi Teuvo Piiroinen viihdytti soitollaan.

Kokous aloitettiin laulamalla Erkki Falckin säveltämä ja sanoittama Tuovisten laulu, Teuvo Piiroinen säesti.

Sääntömääräisten kokousasioiden käsittelyn lisäksi kokouksessa jaettiin osallistujille sukututkija Ari Kolehmaisen TUOVISTEN VARHAISVAIHEET (väliraportti Tuovisten sukuhaarojen alkuvaiheista ja sukuhaarojen yhteyksistä). Kokouksessa valittiin sukuseuralle hallitus seuraavaksi kolmevuotiskaudeksi. Pääosa hallituksen jäsenistä oli toiminut kuusi vuotta. Heidän tilalleen valittiin Eero Tuovinen (Kuopio), Ritva Korhonen (Sotkamo), Marjatta Raatikainen (Sonkajärvi) ja Pirjo Iivarinen (Maaninka). Hallituksessa jatkavat Anne Partonen (Nurmijärvi) ja Pekka Tuovinen (Sonkajärvi).

Kokouksen ja kokouskahvin jälkeen lähdettiin bussilla Vuokatti Sotkamo kierrokselle
oppaana Sotkamo- Seura ry:n opas Aila Flöjt. Katselimme Vuokatinvaaralta avautuvia maisemia. Pysähdyimme Hirvensaaressa Havukka-ahon ajattelijan muistomerkillä, vierailimme Huovistalolla. Huovistalolla Hannu Väyrynen esitti meille Veikko Huovisen luoman Konsta Pykkäsen ajatuksia ja välillä soitti ja lauloi. Esitys kauniissa kesäillassa oli mieliin painuva. Kierroksen aikana saimme Aila Flöjtiltä paljon tietoa Sotkamosta. Sotkamo on viiden ämmän kunta. Matkailu, malmi, metsä, maatalous, marjat ovat Sotkamon viisi ämmää.