Sukukirja

Sukututkija Ari Kolehmainen on kerännyt laajasti aineistoa uutta Tuovisten sukukirjaa varten. Sukukirjan valmistelu on hyvässä vaiheessa.

Sukukirja TUOVINEN 2010
LOPPUUNMYYTY!

Tuovisten sukukirja julkaistiin kesällä 2010 sukukokouksen yhteydessä. Sukukirjassa on kaikki kirjan julkistamiseen mennessä tutkitut Tuovisten sukuhaarat, joita on noin tusina. Kirjassa on siten n. 12000 nimeä 2500 sukutaulussa sekä lisäksi perimätietoa, muistoja ja vanhoja valokuvia. Katso myös alla oleva tarkempi kirjan esittely.

SUKUKIRJA TUOVINEN 2010 ESITTELY

Tovisten suku on tullut Pohjois-Savoon Rantasalmen suunnalta etelästä osana 1500-luvun uudisasutusaaltoa. Ensimmäiset tiedot suvusta tulevat Maaningan seudun maakirjoista ja myllyluetteloista, joiden mukaan Tuoviset ovat asuneet Maaningan Tuovilanlahtea aina 1500-luvun alussa seudulle muuttaneesta Juntti Tuovisesta alkaen.

Metsänraivaajien ja maannälkäisten kaskiviljelijöiden veri ei kuitenkaan hiipunut Tuovilanlahteen, vaan seuraavat sukupolvet etenivät savolaisten uudisasuttajien mukana ja usein etunenässä uusille seuduille kohti pohjoista, aina Kainuun maanselälle saakka, Ylä-Savon takamaille. Täällä nämä läpi Pohjois-Savon kulkeneet viljelijäperheet pureutuivat maahan vuosisatojen ajan, kunnes maaltapaon aika lähetti meidät kaikkiin neljään ilmansuuntaan - nykyään Tuovisia elää Rovaniemeltä Helsinkiin, kotimaasta uudelle mantereelle saakka.

Tuovisten sukukirja kokoaa yhteen tähän saakka hajanaisen tutkimuksen varhain takamaille muuttaneesta suvusta, jonka varhaiset vaiheet ovat rajaseudun laikkuisten kirkonkirjojen varassa. Tutkimuksen nykytila käsittää yli tusinan toisiinsa läheisesti liittyvää sukuhaaraa:

• Vehmasjärven sukuhaara
  • Uuraan sukuhaara
  • Riistavesi-Karttulan sukuhaara
  • Maaningan sukuhaara
  • Karvasalmen sukuhaara
  • Petäjälahden sukuhaara
  • Itäkosken sukuhaara
  • Palosenmäen sukuhaara
  • Hernejärven sukuhaara
  • Päsmärin sukuhaara
  • Pienet sukuhaarat (Laakajärven Tuoviset, Halolan Tuoviset, Viipurin Tuoviset).

Kirjassa on n. 12000 nimeä 2500 sukutaulussa. Sukutaulujen täydennykseksi Tuovisten sukuseura on kerännyt kirjaan myös perimätietoa, muistoja ja valokuvia, jotka rikastavat käsitystämme esipolvien teoista ja maailmasta.

Sukukirja muistuttaa yhteisistä juurista läheisten sukulaisten kanssa ja paljastaa kaukaisemmat, joskus yllättävätkin yhteydet. 2010 koostettu teos esittää kattavan kokonaiskuvan suvustamme, jonka pohjalta työtä on edelleen jatkettu.